ASSALAMUALAIKUM



Jumaat, 10 Jun 2011

Hospital dan Kesabaran

Anda sakit....sudah tentu akan pergi hospital. Paling tidak pun akan ke klinik kalau tak berapa serius. Tapi kalau penyakit yang memerlukan rawatan susulan sudah pasti hospitallah tempatnya.

Orang ramai yang memerlukan rawatan pasti akan menunggu gilirannya dengan sabar. Baik pesakit atau orang-orang yang mengiringnya. SABAR....walau mengambil masa kadang kala hingga 2 atau 3 jam tapi semuanya nampak sabar. Tak de yang amuk atau memaki hamun dikaunter. walau ada sedikit rungutan ditempat duduk menunggu tapi mereka tetap sabar.

Kalau dilihat jumlah orang yang datang ke hospital, memang boleh di agak berapa lama kita perlu menunggu giliran. Untuk mendapat nombor bilik doktor sahaja kadang kala mengambil masa sehingga 1 jam. Kemudian menunggu nombor dipanggil untuk berjumpa doktor juga hampir 1 jam. Ada masanya kita sudah gembira bila giliran kita tiba. Tapi diminta pula berjumpa dengan doktor lain. Menunggu lagi tapi tetap sabar.

Adakah anda masih boleh bersabar jika bila nama dipanggil,  jururawat memberitahu doktor yang sepatutnya anda berjumpa sedang bercuti dan memberi temujanji baru untuk anda. Ini betul-betul menguji kesabaran. Tapi tak ape lah asalkan ada ubat yang mencukupi untuk tempoh tersebut.

Nak ambil ubat, kena tunggu lagi.  oh tidak......kalau tak sabar memang boleh stress dibuatnya. Berasap kepala. Kalau tak de masalah dapat ubat cepat. Kalau ada , alamat kena dua tiga kali berulang dari farmasi ke bilik doktor untuk buat pengesahan. Kalau ini terjadi kena ambil air sembahyang untuk tenangkan diri.

Bila difikirkan bukan sahaja hospital kerajaan, hospital swasta pun kadangkala terpaksa menunggu berjam-jam untuk mendapatkan rawatan. Apa yang boleh kita lakukan hanyalah Bersabar.

2 ulasan:

kpah k-poh Sharifahnor berkata...

akak ni..tiap2 bulan kena pegi hospital..kalau tak de temujanji dgn doktor..kena rutin ambik ubat...jadi..kesabaran akak sangatlah tinggi..tau...Hmmmm...

kpah k-poh Sharifahnor berkata...

Buat shoutbox dik..rajin2 blogwalking..