ASSALAMUALAIKUM



Ahad, 24 Julai 2011

Sehari Di Kuala Sepetang

Sabtu baru ni merupakan aktiviti lawatan sambil belajar kali kedua untuk tahun 2011. Destinasi kali ini ialah di Kuala Sepetang Taiping. Lebih kurang 2 jam perjalanan dari Ipoh.

Tempat pertama yang dituju ialah ke Hutan Paya Bakau Matang. Sebaik sampai, ahli rombongan di beri taklimat oleh pegawai yang bertugas. Aktiviti seterusnya melihat pokok bakau melalui trek laluan yang dibina. Menarik tempat ni. Rasa tenang dan damai apabila melihat suasana di sekeliling hutan. Kami juga di bawa melawat ke jeti berhampiran melihat pokok bakau dipersisiran sungai. Bot  boleh di sewa dengan harga RM250.00. Boleh muat sepuluh orang. Menurut pegawai tersebut, sungai ini boleh disusuri hingga ke Selat Melaka. Perjalanan dari jeti lebih kurang satu jam. Kalau nasib baik boleh berjumpa dengan ikan lumba-lumba. Semua rasa teruja tapi hari ni tiada perkhidmatan bot disediakan.
Kalau ada pun tak mampu nak sewa.


Pemandangan di bahagian hadapan

Pokok bakau  yg dah berusia 64 tahun
Ini dia pokok bakau yang ada di Hutan Paya Matang

Tempat kedua dilawati ialah di Kilang Arang (tempat proses kayu bakau menjadi arang). Suasana di persekitaran memang tidak memuaskan kerana dari jauh sudah terbau asap yang dikeluarkan dari kilang. Nampak habuk yang berjelaga tu pun dah cukup merisaukan kami. Tapi digagahi juga untuk mengetahui lebih lanjut proses membuat kayu arang (charcoal).

Menurut pegawai di situ, terdapat lebih kurang 100 dapur membakar kayu untuk dijadikan kayu arang. Satu dapur boleh memuatkan lebih kurang 9 tongkang kayu bakau (lebih kurang 1000 batang kayu).
Yang paling mengkagumkan ialah  proses menyusun kayu (1000 batang tu) dalam dapur dilakukan oleh seorang pekerja sahaja dan mengambil masa selama 2 hari. Upah yang diberi ialah RM400. Kebanyakan pekerja di kilang arang ni sudah berusia lebih 50 tahun. Akak sempat bertanya seorang pekerja di situ yang berumur 64 tahun. Beliau sudah bekerja dikilang arang tu sejak berusia 20 tahun. Tugas pertama yang dibuatnya ialah membuang kulit kayu. Sebelum kayu dibakar, kulitnya perlu dibuang.Proses membakar kayu ni memakan masa selama satu bulan. Barulah betul-betul menjadi kayu arang. Kaum wanita juga ramai bekerja sebagai pengopek kulit kayu dengan upah 17 sen satu batang. Satu hari mereka hanya boleh buat untuk seratus batang. Bayangkan berapa sangatlah yang mereka dapat.

 Sebahagian lagi wanita  bekerja dibahagian pembungkusan. Di sini upah yang diberi 15 sen untuk satu bungkusan yg dibuat. Sikitnya upah yang mereka dapat. Dalam suasana tempat kerja yang panas dan persekitaran yang kurang selesa. Tapi mereka tetap tekun bekerja. Untuk mencari rezeki yang halal kata mereka. Di tempat inilah mereka mencari rezeki selama bertahun-tahun.
Semoga mereka di beri kesihatan yang baik selamanya.
Bila melihat mereka bekerja, timbul rasa keinsafan dalam diri.


Suasana dalam kilang arang. Dapur tempat kayu bakau dibakar.

Dari kilang arang kami ke kg nelayan. Di sini ada jeti tempat menurunkan hasil-hasil laut yang segar. Tapi akak tak beli pun. Susah nak bawa. nanti berbau pulak dalam bas. Memang hasil lautnya sangat segar. Dapatlah melihat nelayan memunggah hasil laut ke jeti. Tapi gambar  tak dapat ambil.
Handbag tertinggal dalam bas.

Dah sampai ke Kuala Sepetang, tak sah kalau tak pekena mi udang. Singgah lah di warong Mak Jah. Macam-macam menu berasaskan udang ada di sini. Warong ni antara yang popular di kuala Sepetang.
Masing-masing sibuk nak rasa penangan mi udang Mak Jah. Akak order mi udang special. Harga RM11.00. Ada 7 ekor udang yang bersaiz besar di dalamnya. Udangnya memang segar. Bagi penggemar udang tentu tak cukup tujuh ekor tu. Selain mi udang ada mee goreng udang yang terdapat udang besar juga. Dan yang akak rasa paling sedap ialah cucur udangnya. Tambah pula dimakan panas-panas. 2, 3 pinggan boleh licin.
Malangnya akak tak ambil gambar mi udang dan gambar menu yang lain. Kenapa? kerana saat itu perut terlalu lah lapar, dah tak ingat perkara lain selain nak isi makanan je.
Bila masuk bas baru teringat, gambar tak di ambil.

Seronok pergi lawatan ni. Maklum lah percuma je. Bila sampai rumah baru terasa letihnya.
Kepala pun mula nak pening. Apalagi kena tidur dulu jawapnya. zzzzzzzzzzzzzz



 

8 ulasan:

puanbee berkata...

memang kat sana banyak udang , tengok arang lah kan kat sana hehee

anggunpesona berkata...

Udangnya segar-segar. Murah pulak tu.

Puan Kutu berkata...

udang..slurp2..sedapnya..pekerja kt kilang arang batu tu murahnya gaji..:)

anggunpesona berkata...

PN. KUTU: Kesiankan. Kadang-kadang suka merungut kerja penatlah, nak naik gaji lah, tapi bila tgk pekerja kat kilang tu baru tersedar yang kita ni jauh beruntung daripada mereka.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

kuala sepetang mmg mcm popular je nama tmptnya..cemana boleh dpt pegi lawatan percuma tu..bestnya..

anggunpesona berkata...

Rina: Itu le untungnya jadi cikgu. Kuala sepetang mmg terkenal dgn mi udang. Kalau dtg ke Perak singgah le kat sana.

NzA berkata...

sedapnya...udang feveret sy tu.....

best p jln2 camtu ttp mmg la penat....

anggunpesona berkata...

NZA: Kalau nak rasa udang segar sekali sekala datanglah ke Kuala Sepetang perak. Cikgu mmg penat, tapi budak-budak tak tahu penat langsung.