ASSALAMUALAIKUM



Rabu, 19 Oktober 2011

Kesibukan dan masa

Assalamualaikum. Dah hampir sebulan tak menjengok blog sendiri. Bukan setakat tidak menulis apa2 entry, nak blogwalking pun tak berkesempatan. Kalau rumah di tinggalkan sebegini lama, dah tentu dipenuhi habuk dan bersawang. Rindu jugak kalau dah lama tak menulis ni. Nak dikatakan sibuk tak lah sesibuk mana pun. Tapi kekangan masa menyebabkan blog ini sepi seketika.

Bila dah lama tak menulis, tak tahu pulak apa entry yang akak nak buat kali ni.  Sebagai warming up, akak nak buat entry tentang kesibukan masa.

Bila sebut pasal sibuk, rasanya semua orang mengalami masalah ini. Allah SWT telah memberikan setiap seorang dari kita 24 jam sehari. Ada yang boleh melunaskan banyak perkara dalam tempoh itu dan ada juga yang hanya boleh buat sebahagian sahaja  dan ada pula yang langsung tak dapat berbuat apa2 dalam tempoh 24 jam. Apa yang penting di sini ialah pengurusan masa yang betul atau dalam kata orang putih `Time management'. Bagaimana cara kita menguruskan masa dengan berkesan. Mungkin akak ni tergolong dalam orang yang kurang pandai menguruskan masa. Sebab itulah terasa terlalu sibuk sangat. Padahal tidak. Macam masa pulak yang menguruskan akak. Mana tidaknya setiap hari akak mengejar masa. Bila tidak pandai menguruskan masa, banyak kerja akan tertangguh, yang mudah pun akan buat kita jadi stress. 

Musim peperiksaan pun sudah bermula. Murid2 yang menduduki peperiksaan juga sibuk membuat ulangkaji. Mereka juga perlu tahu menguruskan masa. Bila masa nak buat revision, bila nak makan, bila nak berehat dan beriadah. Kalau tidak tentu ada pelajar yang stress. Bila tiba hari peperiksaan, ada yang sakit perut dan ada juga yang muntah. Ini semua kerana emosi mereka  terganggu seketika. Kalau jadi begini, nak jawab soalan peperiksaan pun dah rasa tak de mood. Jadi pandai2 lah menguruskan masa wahai pelajar2 semua. Masa tu sangat2lah berharga. Masa itu kan Emas.

Bagi kita yang bekerja memang sentiasa mengejar masa. Nak pergi kerja, nak hantar anak ke sekolah, nak hantar anak ke rumah pengasuh, nak sarapan dan nak masuk ofis tepat pada masa. Kalau tidak punch card merah pulak. Kalau di Ipoh ok lagi kerana jalanraya jarang2 sesak tapi kalau di KL tentu lebih stress. Balik rumah dah petang. Sambung balik kesibukan dengan urusan di rumah pulak.  Kesian anak, ibu bapa sibuk memanjang dan kekurangan masa untuk mereka. Jadi pandai-pandailah kita mencari masa yang berkualiti untuk bersama anak2 dan keluarga.

Kesibukan juga membuatkan masa bertambah singkat. Pejam celik pejam celik tahun 2011 dah pun hampir ke penghujung. Nak masuk tahun baru, umur pun bertambah. Kenalah fikir bagaimana nak memanfaatkan masa ni dengan sebaik mungkin. . Masa takkan menunggu kita dan tak mungkin sesekali diundurkan. Teringat pulak akak, lagu dari kumpulan nasyid Raihan, Demi Masa. Banyak mesej dalam lagu tu untuk renungan kita semua. InsyaAllah.



Kata orang, masa lampau tak perlu di kenang, masa depan perlu dirancang. Namun kadangkala mengimbau masa lampau memberi seribu kenangan terindah. Merancang masa depan pula amat penting untuk memajukan diri kita.



3 ulasan:

Puan Kutu berkata...

moralnya..kena pandai mengurus masa kan tak kira dalam apa pun..

anggunpesona berkata...

@pn Kutu
Begitulah yang sepatutnya

NzA berkata...

kengkangan masa trkdg membuatkan kita trpaksa melupakan blog seketika....