ASSALAMUALAIKUM



Khamis, 8 Disember 2011

Cepatnya berat bertambah

Cepatnya berat nak naik. Baru cuti 3 minggu berat  dah bertambah hampir 4kg. Kalau nak turunkan berat pulak memang payah. 4 bulan pun belum tentu boleh turun 0.4kg. Ada juga niat nak pergi jogging atau walking untuk keluarkan peluh. Tapi sekarang ni setiap petang hujan. Terpaksa batalkan niat tersebut. Nak pergi sebelah pagi, maklum ajelah banyak kerja rumah yang menanti.
Alasan yang sering di berikan untuk yang malas bersenam  macam akak.

Bila cerita tentang berat badan, teringat satu artikel di suratkhabar yang akak terbaca. Tentang obesiti , di mana Malaysia berada pada tempat pertama di ASEAN dan keenam di rantau Asia Pasifik. Serius juga kadar obesiti di Malaysia. Salah satu punca masalah itu adalah kerana pengambilan gula yang berlebihan di kalangan rakyat Malaysia. Betullah tu, makanan yang kita ambil kebanyakkannya manis2. Dari Kuih muihnya hinggalah ke minuman, belum termasuk makanan yang berlemak. Bukan nak kata orang lain, akak ni pun kalau tak manis, memang tak boleh layan. Untuk sihat kenalah kita mengubah cara hidup kita supaya lebih peka tentang kesihatan diri. Kalau bukan kita siapa lagi.

Nampak gayanya, akak mesti menyahut kempen Kementerian Kesihatan Malaysia agar kita berjalan 10,000 langkah sehari. Aktiviti ini merupakan senaman terbaik dan mudah bagi golongan yang sentiasa sibuk dengan aktiviti harian. Atau orang yang malas macam akak ni memang sesuai sangat. Tak perlu buang duit dan tak perlu buang masa. Berjalan saje  diibaratkan kita telah melakukan beberapa senaman seperti berbasikal, berenang dan beberapa aktiviti kecergasan yang lain. Sekiranya kita melakukan aktiviti berjalan ini secara tetap dapat membantu mengurangkan risiko mendapat penyakit berbahaya seperti diabetes, hipertensi dan strok, kanser usus, osteoporosis, tekanan darah tinggi dan mengurangkan stress. Dan yang akak paling suka ialah berjalan 10,000 langkah ini membantu seseorang itu mengekalkan berat badan ideal.  Kalau dikira indeks jisim tubuh (BMI), akak ni dah berada pada paras obesiti. Kenalah kuatkan azam untuk berjalan ni, Tak dapat 10,000, akak cubalah dapatkan 1000. jadilah daripada tak buat lansung.

Berjalan 1 km = 1,250 langkah
10,000 langkah = lebih kurang 7 hingga 8km
1 minit = secara purata kita akan mendapat 100 langkah


Kesihatan kita adalah tanggungjawab kita.

1 ulasan:

Puan Kutu berkata...

sy yg jenis kurang pengambilan gula rasanya..tp klu makanan rebus2 mmg tak masuk tekak.nak yg goreng jugak!itu masalah paling besar..:)